Program zakłada zwrot osobą fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania lub domu. O zwrot wydatków można się ubiegać kiedy:
- wydatki związane z budową lub nadbudową zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych
- -pozwolenie na budowę zostało wydane po 1 stycznia 2014r.
Zwrot wydatków dotyczy materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004. Były opodatkowane 7% stawką podatku, a od 1 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT. Poniesione wydatki powinny być udokumentowane fakturami na osobę fizyczną od dnia wydania pozwolenia na budowę.
Kwota zwrotu podatku dla stawki 22% jest równa 68,18% kwoty podatku VAT wynikającej z faktury, nie więcej natomiast niż 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 70m² powierzchni użytkowej i 1m² powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczania premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o zwrot wydatków.
W przypadku gdy stawka podatku VAT wynosi więcej niż 22% wnioskodawca może uzyskać:
– 65,22% dla stawki 23% kwoty podatku VAT wynikającej z faktury. W przypadku osób będących w związku małżeńskim kwota zwrotu dotyczy łącznie obu małżonków.
Wykaz materiałów budowlanych objętych zwrotem podatku znajduje się w obwieszczeniu ministra do spraw budownictwa, lokalnego planowania, zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem ds. finansów publicznych (możemy dać linka albo coś bo ten wykaz ma 15str, masz go w załączniku).
Zwrot wydatków dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym. Powinien on zostać złożony najpóźniej do 31 grudnia roku w którym nieruchomość została oddana do użytkowania.